Masterplan for reiseliv er et felles strategidokument for regionen. Vi skal trekke frem Vesterålens satsningsområder. Prosessen med masterplan er ikke en offentlig plan, men et verktøy for offentlig-privat samhandling som skal forankres BÅDE i det politiske planverket og i næringas egne strategier.
Masterplan gjennomføres i 3 faser; en forstudie, en strategiprosess og gjennomføring.
Kort historikk:
I 2012 vedtok fagutvalg for reiseliv at det skulle settes i gang en prosess med masterplan for Vesterålen, og det ble i 2013 avsluttet en forstudie, fase 1. Man vurderte det slik i 2013 at regionen ikke var klar for å gå videre med fase 2, men heller satse på enkelt-prosjekter.
I 2016 ble Masterplan på nytt vurdert og det kommer et vedtak på gjennomføring av både fase 2 og fase 3. I mai 2017 gjennomføres en workshop i Vesterålen reiselivs fagutvalg hvor man reviderer fase 1. Det er et ønske om å starte fase 2 i løpet av 2017.
De forskjellige fasene:
Fase 1: Forstudien
Forstudien er en situasjonsanalyse hvor vi avklarer forutsetningene for fase 2. Hvor er Vesterålen i dag.
Fase 2: Strategiarbeid
Fase 2 er en helhetlig strategi hvor vi ser på faglige vurderinger, lokale prosesser. Vi lager mål, strategier og prioriterer tiltak og vi forankrer eierskap.
Hovedaktiviteter for fase 2:
- Kartlegge behov og reisemønster - analyse - strategi - tjenestedesigner
- Legge ambisjonsnivået for utviklingen
- Konseptualisring og sesongutvikling (hvordan produktutvikle)
- Steds- og attraksjonsutvikling
- Infrastruktur, tilgjengelighet og kommunikasjoner (fly, vei, båt, turistveg)
- Bedriftsutvikling, nettverk og kompetanse (profesjonalisering)
- Inspirasjon og kompetanseheving (studietur)
Fase 3: Fra ord til handling
- Forankre strategien
- Bearbeide, finansiere og gjennomføre tiltakene
Her kan du laste ned Reisemålsstrategien 'Bærekraftig vekst mot 2025', Håndboka for reisemålsutvikling fra Innovasjon Norge, et av verktøyene under planprosessen, samt revidert Fase 1 for Vesterålen: